FULLS DE RECLAMACIÓ: QUÈ SÓN I PER A QUÈ SERVEIXEN

QUÈ ÉS UN FULL DE RECLAMACIÓ?

Un full de reclamació és un document a través del qual el consumidor pot transmetre una queixa referent a un bé o a un servei que ha obtingut en un establiment. Així doncs, és un instrument que la pròpia llei posa a disposició del consumidor per a que pugui reclamar si considera que no ha obtingut un bon servei o un bé en les condicions estipulades.

 

QUI TÉ LA OBLIGACIÓ DE DISPOSAR DE FULLS DE RECLAMACIÓ?

Segons estableix la llei, de manera concisa, la obligació de disposar dels mateixos és de l’establiment que presta el bé o el servei, ja sigui una persona física o jurídica; i els ha de proporcionar sempre que el client els sol·liciti.

 

QUINES SÓN LES CONSEQÜÈNCIES DE NO DISPOSAR DE FULLS DE RECLAMACIÓ?

Com bé hem esmentat anteriorment, l’establiment ha de complir amb l’obligació de proporcionar l’esmentat document, i de no ser així, el consumidor té el dret de:

  • Requerir la presència de la Policia Municipal, qui s’haurà de presentar en l’establiment i fer un acta, que després es farà arribar a l’administració competent, des de el qual s’iniciarà un expedient sancionador contra el titular de l’establiment.
  • Denunciar els fets directament a l’Administració competent per iniciar el procés d’expedient sancionador.

 

COM SÓN ELS FULLS DE RECLAMACIÓ? HI HA UN ÚNIC MODEL?

Els fulls de reclamació són proporcionats per l’ajuntament del municipi o per la comunitat autònoma, en el seu defecte. D’aquesta manera, tots tenen el mateix format, que consta de tres fulls:

  1. Un primer full blanc, que és el que s’entregarà a l’Administració competent. En l’encapçalament del mateix full s’indica l’òrgan administratiu al que s’ha de dirigir el consumidor.
  2. Un segon full verd, que és pel mateix consumidor com a comprovant de l’entregat.
  3. Un últim full rosa, que serà entregat al responsable de l’establiment en qüestió.

A continuació, es mostra una imatge d’un full de reclamació oficial:

 

És important recalcar que el tràmit d’omplir i fer arribar el full a l’Administració és responsabilitat del consumidor, i no de l’establiment.

Per part de l’establiment, és obligatori, no només disposar de fulls de reclamació, si no també d’exhibir de manera visible un cartell on s’indiqui que l’establiment disposa de fulls de reclamació a disposició del consumidor.

QUINES CONSEQÜÈNCIES TÉ UN FULL DE RECLAMACIÓ PER A L’ESTABLIMENT? I PER AL CONSUMIDOR?

Un cop el full de reclamacions hagi arribat a l’Administració, aquesta es posarà en contacte amb l’establiment per a que puguin aclarir els esdeveniments que van donar lloc a l’esmentada reclamació, i l’Administració servirà com a òrgan mediador entre ambdues parts. De totes maneres, l’administració no té potestat punitiva, és a dir, que no té competències per a sancionar l’establiment.

Si no s’arriba a un acord en aquesta primera fase, la reclamació passa a una segona fase fora de les opcions de mediació proposades per l’Administració en un primer moment. En aquest moment, el full de reclamació pot passar a ser una denúncia que sí que tindrà efectes legals sobre l’establiment i per tant sí que tindrà caràcter vinculant.

 

Si necessita més informació, no dubti en contactar amb Tràmit a través de administracio@tramitserveis.cat o trucant al 93 820 53 73

Sant Cugat del Vallès a 16 de noviembre de 2020